שבת פורים

שם הפרשה: 
צו
מאת: 
ד"ר ציפי ריין

דבר תורה – שבת פורים

בגמרא במסכת חולין מופיע דיון שעוסק במקורות מהתורה לדמויות במגילה:

"המן מן התורה מנין? המן העץ. אסתר מן התורה מנין? ואנכי הסתר אסתיר. מרדכי מן התורה מנין? דכתיב מר דרור " (מסכת חולין דף קל"ט ע"ב)

ונשאלת השאלה, מה הרעיון בחיפוש מקור מהתורה לדמויות הפורימיות ? מדוע אחשורוש אינו מופיע ? ומה המסר שמנסים חז"ל לומר לנו דרך חיפוש המקור בתורה לדמויות.

כדי לענות על שאלות אלו עלינו לשים לב לחלוקה זוגית מאד ברורה בין הדמויות של המגילה: ישנו הזוג המן ומרדכי – כך שמרדכי הוא הדמות היהודית שמתמודדת מול כוחו של המן הרשע, דבר שמתבטא בהרבה הקבלות בין עלייתו של המן לגדולה לעלייתו של מרדכי לגדולה מאמצע הספר, ובהקבלות בין ירידתו של המן מהגדולה לתהליך שעובר מרדכי מתחילת המגילה ועד אמצעה שבה בונה המן עץ לתלות את מרדכי. וישנו הזוג אסתר ואחשוורוש – אסתר היא זו שמתמודדת עם כוחו (הרע) של אחשוורוש, ואפילו היא זו שנגשת למלך בשם מרדכי לספר על בגידתם של בגתן ותרש.

וחז"ל במקור זה מנסים להבין מניין היה להמן העמלקי כוח לגזור גזירת שמד על היהודים – והם מבקשים מאיתנו הדורות הבאים להבין שלכל כוח רע שיש בעולם, יש מקור אלוקי קדום. כלומר גם הרע מקורו מאת ה', המוצא שלו מאת ה'. לדוגמה מקור הרע של המן התחיל בזמן החטא הראשון כאשר הנחש מפתה את חווה לאכול מעץ הדעת ואומר לה "המן העץ.....". לפיכך להמן יש כח פתיינות כשל הנחש (הדרך בה הוא מפתה את אחשורוש להרג עם), ויש לו כח להעביר מהדעת לחטא בערמה. אך חז"ל ממשיכים ואומרים לנו כי לכל מקור רע שנברא בעולם נברא גם כח תיקון. נברא המן – נברא לו תיקון. התיקון של המן נמצא במרדכי שכוחו הוא מר דרור – ריח הבושם הקטורת שבבית המקדש. דווקא הריח היה החוש היחיד שלא השתתף בחטא עץ הדעת. הטעם, הראייה, השמיעה, והמישוש השתתפו אך לא הריח. בהבדלה של מוצאי שבת בה מבדילים בין קודש לחול בין אור לחושך (בין טוב לרע) משתמשים בבשמים, וגם בעבר היו משתמשים בבשמים כדי להחזיר לחיים ולדעת אנשים שהתעלפו, כלומר יש כח בבשמים להחזיר לשפיות, להבדיל בין טוב לרע – התיקון לחטא האדם הראשון. וזה כוחו של מרדכי שמבדיל בין טוב אמיתי לרע אמיתי לעומת המן שמטשטש את הרע וצובע אותו ברמאות.

ואחשורוש אינו מוזכר במדרש זה כי הוא ההסתר פנים האמיתי – הוא איננו, כך כוחו גם במגילה – הוא מסתתר מאחורי מסיכה של מלך טיפש על אף שהיה אדם חכם מאד. הוא לאורך כל המגילה מסתתר מאחורי תחפושת –לדוגמה במשתה היין מעמיד פנים כאילו לא ידע על הגזרה שהוא והמן חתמו ביניהם. ולכן אסתר היא התשובה להמן היא זו שמביעה בכוחה את היכולת להתמודד עם הסתרה, דבר שמתבטא גם בשמה.

ואולי כל זה קשור גם למדרש לפיו

"ארבעים יום קודם יצירת הוולד בת קול יוצאת ואומרת: בת פלוני לפלוני".  (מסכת סוטה, ב, א)

עוד לפני שנברא האדם, נברא התיקון שלו בדמות בת זוגו. זוגיות היא סוג של תיקון, לכן הרבה פעמים אנחנו מוצאים בן זוג שדורש מאיתנו לעבוד על החסרונות שלנו. לכן אנחנו נמשכים למישהו שהדבר שאנחנו הכי אוהבים בו הוא הדבר שבפנים מסויימות אחרות שלו הוא הדבר שהכי קשה לנו איתו. והקב"ה מעדכן אותנו שגם זה מאיתו. כלומר בבחירת בן זוג אנחנו מקבלים לידינו תיקון לקלקולים שלנו, ולעבודה הנפשית שעלינו לעשות כדי להגיע לשלמות.

פורים שמח

ד"ר ציפי ריין (פסיכולוגית, מטפלת זוגית ומשפחתית, מרצה במכללת אורות, ובמדרשה לבנות בבר אילן)