מהי חירות בשבילי?

מהי חירות בשבילי?

פנינו למורים, מורות ותלמידות בבקשה לכתוב לנו מהי חירות בשבילם. 
אתם מוזמנים להתבשם מהתשובות ולחוש חירות אמיתית מהי

חירות היא היכולת לעוף, לשוטט במרחב
לעלות, לרדת, להתרחק לצדדים
לנוע ללא פחד, להשתחרר מכל הכבלים
להתחבר לאני שלי, לנשמתי, לייעודי, לשליחותי
לא לפזול הצִדה. לגלות אלוקות.

ד"ר מירב (טובול) כהנא,
חוקרת לשון חז"ל והתפתחות ההלכה, מלמדת במדרשה ועומדת בראש תכנית המתיבתא

................................................................................................................................................................

חירות היא בראש ובראשונה היכולת לבחור.
היכולת לבנות את חיי לאור אמונותיי, ערכיי, רצונותיי ורגשותיי.
להיות משוחררת ככל האפשר מהכתבות חברתיות חיצוניות, ומעכבות פנימיות שאינן אמיתיות.
להיות מסוגלת להבחין בפנימי והאמיתי - ולבחור לפיהם.

ד"ר תמר מאיר, נשואה ואם לשישה. עוסקת במדרש ואגדה, פיוט, וספרות, ראש החוג לספרות במכללת גבעת וושינגטון, ביהמ"ד לנשים 'כלנה' בגבעת שמואל,  ומלמדת במדרשה.

................................................................................................................................................................

חירות  - זו היא היכולת להיות נאמן לערכי המבטאים את אמונתי.
חירות  - זו חתירה לחיות את האמת הפנימית, ללא מפריעים ומעיקים מבית ומחוץ.
בן חורין - מצליח לממש את עצמיותו,  ומוציא את מהותו הפנימית מהכח אל הפועל, ומגשים את שליחויותיו וייעודיו בחיים, אף אם זה כולל מחיר כבד וקשיים רבים.
חרות  כזו היא טעם החיים.

הרב ארי לנדא מלמד במדרשה בבר-אילן, באורות עציון ובבית המדרש של נצרים באוניברסיטת אריאל. כותב דוקטורט בנושא: "סוגיות חקלאיות בתלמוד הירושלמי- בין תאוריה לראליה".

................................................................................................................................................................

התשובה הראשונה שעלתה בי לשאלה מהי חירות בשבילי נכתבה כה יפה על ידי אחרת.
האוכל לצטטה?

לַמְּדֵנִי, אֱלֹהַי, בָּרֵךְ וְהִתְפַּלֵּל 
עַל סוֹד עָלֶה קָמֵל, עַל נֹגַהּ פְּרִי בָּשֵׁל
עַל הַחֵרוּת הַזֹּאת: לִרְאוֹת, לָחוּשׁ, לִנְשֹׁם
לָדַעַת, לְיַחֵל, לְהִכָּשֵׁל

לַמֵּד אֶת שִׂפְתוֹתַי בְּרָכָה וְשִׁיר הַלֵּל 
בְּהִתְחַדֵּשׁ זְמַנְךָ עִם בֹּקֶר וְעִם לֵיל
לְבַל יִהְיֶה יוֹמִי הַיּוֹם כִּתְמוֹל שִׁלְשׁוֹם
לְבַל יִהְיֶה עָלַי יוֹמִי הֶרְגֵּל.

לאה גולדברג

אסנת ברוורמן שילה, מורה במדרשה ובמתן . לומדת מלמדת ואוהבת תורה.

................................................................................................................................................................

חירות היא מושג אובייקטיבי. ככזו, השאלה מה היא חירות בשבילי, היא למעשה בקשה להגדרה של מושג החירות עצמו. חירות היא אפשרות בחירה. הבחירה הראשונה שחייבת להיעשות היא להאמין שקיימת האפשרות לבחור. כלומר עצם קיום החירות חייב להישען על האמונה ברצון חופשי, שבעולם דטרמיניסטי ומכניסטי כשלנו אינה ברורה מאליה.

אך אני עודני מקבלת את הנחת היסוד הזו, שאני היא זו שמספרת את סיפור חיי. בקבלה של עקרונות לאורם אני חיה, שמכריחים אותי לפעולות מסוימות, אני מוצאת את החירות הגדולה ביותר.

יעל טבח, סטודנטית שנה ג' לתואר ראשון בכלכלה ופילוסופיה. לומדת במדרשה בתכנית ראשית.

................................................................................................................................................................

מתוככי בית המדרש מפתה יהיה לדון בחוויות החירות/עבדות של האדם המודרני. ביכולתנו לעמוד מול לחצי הזמן ולחצי החברה, השעבוד לטכנולוגיה ולקצב החיים המהיר  שעות העבודה המטורפות, פרסום וכבוד...
אבל לעיתים עולה בי תהיה  עד כמה  והאם בכלל יש בנו כח , ומוכנות ואומץ לשאת עיניים ולראות  כי 3500 שנה אחרי יציאת מצרים,  עבדות -  כפשוטה ממש, עוד שכיחה קיימת ובועטת.עדיין כלואות נשים רבות בכבלי נישואים , או נאלצות "לבחור" בחיי סרסור וזנות. ילדי פליטים נמכרים לעבדות או מוכרים איברים חיוניים עבור חופן דולרים... נשים, נחטפות, נאנסות ומושלכות ככלי אין חפץ בו. 

בפתחו של חג החירות אבקש בתפילה: יהי רצון מלפניך ה' אלוקינו ואלוקי אבותינו שתתתן בנו את הכח לראות ולהרגיש ולעשות. ושתחון ותרחם על בניך ובנותיך בני בריתך ועל בניך ובנותיך שאינם מבני בריתך ותוציא אותם מעבדות לחירות ומאפילה לאורה ונאמר לפניך שירה חדשה, הללויה.

אורה קראוס, אמא לשישה, דוקטורנטית במחלקה לתולדות עם ישראל. משתתפת בתכנית הדוקטורנטיות במדרשה

................................................................................................................................................................

חירות בשבילי היא להכיר את עצמך. לא לפחד להשתנות ולגדול. לפרוץ את המחסומים הדמיוניים שהצבנו לעצמינו. להיות מדוייקים  ואמיתיים עם עצמנו ועם הסובבים.

לחשוב באופן עצמאי. לברר דברים לעומק. לא לוותר.
החירות היא עמדה נפשית ולכן לא ניתן לשלול אותה מאף אדם.

הידע מעצב את אישיותנו, ממרק וחושף אותה, האור שמשפיעה התורה על מהותו האדם הופך לחלק בלתי נפרד ממנה, הלימוד מאפשר לנפש את אותה הדינאמיות שמשחררת אותה מכבלים גשמיים ורוחניים, את החופש לפרוח. "אין לך בן חורין אלא מי שעוסק בתורה"

נוית חורי, סטודנטית במחלקה לפיזיקה ומדעי המוח שנה א. לומדת במדרשה בתכנית הרגילה. 

................................................................................................................................................................

מי לא רוצה להיות בת חורין? להשתחרר מהעבר, מהסביבה שחוסמת אותי, מהמחשבות שמגבילות אותי, מהתאוות ומחוסר הביטחון שלי... אנחנו חושבות שחירות היא זכות, פריבילגיה  ומחכות שהמחשבות שחוסמות אותנו ייעלמו ושהסובבים אותנו יעניקו לנו את החירות הנכספת. 
לאחר שעם ישראל יצא ממצרים הקב"ה הוביל אותו במדבר, אל עבר הארץ המובטחת. אני חושבת שאפשר לראות בהליכה דווקא במדבר ובשממה  רמז למסירות נפש הנדרשת כדי לבחור ולהפוך לבני חורין באמת לאחר עבדות של 210 שנים.

ואני שואלת את עצמי האם אני מוכנה לצאת מהמצרים שלי , ולחצות את המדבר שלי.

ליאורה ציון-תאיר, נשואה לשלמה,  סטודנטית לעבודה סוציאלית. לומדת במדרשה ומשתתפת גם בתכנית "קרן תקווה" במדרשה.