אימהות,דוקטורט,לימודי יהדות ופרוייקט חברתי

הכירו את אורטל ניצן-תמר. 
אמא, דוקטורנטית בחינוך ומדעי המוח וסטודנטית בתכנית הדוקטורנטיות 
במדרשה המתקיימת בתמיכתם של מורדי וניקי כץ נוסף היא מרכזת פרויקט חברתי ייחודי  לתלמידי בית הספר אורט מלוד המתקיים במדרשה.

אורטל ניצן-תמרשמי אורטל ניצן-תמר, בת 32. נשואה לליאור ואמא למיה ויהלי, תאומות בנות שנתיים ותשעה חודשים. מתגוררת בקרית שמואל. סיימתי תואר ראשון במתמטיקה וייעוץ חינוכי ותואר שני בייעוץ חינוכי באוניברסיטת בר-אילן. במקצועי אני מורה למתמטיקה ומגישה לבגרות ברמה של 3-5 יח'. כיום אני בשלבי סיום כתיבת הדוקטורט בבית הספר לחינוך ובשיתוף עם המחלקה למדעי המוח באוניברסיטת בר-אילן. נושא המחקר שלי נוגע לתחום של סגנון קוגניטיבי, תנועות עין וקריאת גרפים במתמטיקה.

במהלך לימודי הדוקטורט, זכיתי להשתתף בתכנית של הדוקטורנטיות ללימוד גמרא במדרשה, בהנחיית הרב ד"ר מיכאל אברהם. תמיד הרגשתי שיש משהו שמסתירים ממני, משהו שהוא נחלת הגברים בלבד. אפילו עזרה בשיעורי בית בגמרא לאחיי הקטנים לא העזתי לתת, כי זה היה עולם לא מוכר. אני מרגישה שזכיתי להכיר עולם ומלואו, עולם מרתק, מעניין ומאתגר. היום אני יכולה לפתוח ספר גמרא, שלעניות דעתי הנו אחד הספרים החשובים בארון הספרים היהודי, לעיין בו להבין מעט את הסוגיא ואת המבנה שלה. אך מעבר ללימוד עצמו, ולא פחות חשוב, הכרתי חברות אמת שמלוות אותי כבר ארבע שנים. לימודי הדוקטורט הם מאוד אינדיבידואליים והפן החברתי מאוד חסר בהם, ובתכנית במדרשה זכיתי להכיר בנות מתחומים שונים ובצמתים שונים בחיים האישיים, אך עם ערכים דומים לשלי. המפגשים, מעבר לפן הלימודי, היוו גם קרקע לתמיכה ולעידוד שהיו מאוד חשובים בשלבים השונים של הדוקטורט אשר מזמנים לא אחת תחושת תסכול ולאות.

בנוסף ללימוד הגמרא, זכיתי לרכז את פרויקט חיבורים – 'תורה ומדע' במדרשה. במסגרת הפרויקט, מגיעים תלמידים ממגמה ביוטכנולוגית מתיכון אורט לוד, לסיורים במעבדות בפקולטות השונות בבר-אילן ושומעים הרצאות מפי טובי המרצים. לאחר מכן הם עוברים למדרשה ללימוד סוגיות בהגות היהודית הרלוונטיות לנושא הסיור. בדרך כלל ההתמקדות היא בסוגיות אתיות, משפטיות וסוגיות העוסקות במפגש בין תורה ומדע. אני מאוד מאמינה בתכניות המשלבות תורה ומדע לחיזוק הזיקה ליהדות, והקונספט קסם לי מאוד. בנוסף, כאמור במקצועי אני מורה למתמטיקה ולימודי הדוקטורט קצת הרחיקו אותי מהשדה החינוכי, כך שהאפשרות ללוות בני נוער ולהיות איתם בקשר מאוד השפיעה על החלטתי לקחת חלק בתכנית. אתגר נוסף שתכנית זו העלתה, היה להתאים את החומר התורני לנוער ממגזרים שונים (גם ערבים) וברמה דתית שונה.

הלו"ז צפוף, ולמרות שאני אוהבת לתת 100% נאלצתי לעיתים להסתפק בפחות. כך שהיו תקופות בהן השקעתי יותר במשפחה והיו תקופות בהן השקעתי יותר בדוקטורט. הסוד טמון במציאת האיזון הנכון בין בית וקריירה. והכי חשוב, למצוא את הזמן גם למשהו קטן לעצמי. מבחינתי, לימודי הגמרא סיפקו את הצורך הזה. ימי הלימוד במדרשה היו ימים להם חיכיתי ולא הרגשתי שהם גוזלים ממני אנרגיות אלא ממלאים אותי באנרגיות חדשות ומרעננות.