"אז ישיר משה"
פרשת "בשלח"
פרשה זו, מחדשת חידוש נפלא שעוד לא הופיע בעולם. החידוש הוא השירה הרוממה והנשגבה, הנבואית, ששרו בני ישראל. וכמאמר המדרש(מדרש רבא בשלח פרשה כג' סימן ד')"דבר אחר. "אז ישיר משה" הדא הוא דכתיב(משלי לא' כו')"פיה פתחה בחכמה ותורת חסד על לשונה" מיום שברא הקב"ה את העולם ועד שעמדו ישראל על הים לא מצינו אדם שאמר שירה להקב"ה אלא ישראל. ברא אדם הראשון ולא אמר שירה. הציל את אברהם מכבשן האש ומן המלכים ולא אמר שירה .וכן יעקב מן המלאך ומן עשיו ומן אנשי שכם ולא אמר שירה. כיון שבאו ישראל לים ונקרע להם מיד אמרו שירה לפני הקב"ה שנאמר: "אז ישיר משה ובני ישראל". הוי "פיה פתחה בחכמה". אמר הקב"ה לאלו הייתי מצפה,,,"
פלא גדול הוא שישראל היו הראשונים לומר שירה. וכי לא שגבה מעלת האבות ולא הודו לבוראם? לא רק זאת. ידוע לנו שאדם הראשון אמר שירה כשנתקבלה תשובתו. וכן ישראל ביציאת מצרים אמרו בלילה שירה. אם כן, מדוע המדרש טוען שישראל היו ראשונים? עונה ה"שפת אמת" שנראה שהמדרש מתכוין שלא נעשה מהשירות פרשה בתורה .ואילו משירת הים נעשתה פרשה בתורה לדורות .וזה מה שנאמר "ותורת חסד על לשונה". שמהחסד שה' עשה עם ישראל הם עשו שירה לדורות. לכן תיקנו להגיד שירה זו בכל יום. כי שאר השירות הן פרטיות ושירה זו היא בכלל ישראל. יתירה מזו. על ידי שירה זו מגיע העולם למימוש יעודו. את זאת למדנו מר' עקיבא.(מדרש אלפא ביתא דרבי עקיבא נוסח א'):"אמר הקב"ה, אפתח להם לישראל פה ולשון בדברי תורה כדי שישבחו שמי בכל יום ויום, שאם אין ישראל בעולם אין לי שבח וגדולה. שאלמלא שירה וזמרה שישראל אומרים לפני בכל יום לא בראתי עולמי. אפילו ישראל שכל העולם כלו נברא בשבילן-לא בראתים אלא בשביל שירה שנאמר: "עם זו יצרתי לי תהילתי יספרו."
מפרשה זו שבה אנו ממשים את ייעודינו כמשוררי תהילת ה' בעולם, אנו צועדים למעמד הנישגב של קבלת התורה.
שבת שלום.
תאריך עדכון אחרון : 29/01/2015