בזרוע נטויה ובשפטים גדולים .

שם הפרשה: 
וארא

ב"ה

דברי תורה לפרשת השבוע, וארא

מאת הגב' אסנת שילה

http://www.iba.org.il/pictures/p595236.jpg

הסוף , ואחרי הסוף...

לפרשת וארא

בזרוע נטויה ובשפטים גדולים .

כי לפעמים אין ברירה . לפעמים ידו של העריץ כה כבדה , ולבו ערל ממנה [1], עד כי אין ברירה אלא להכות את הרשע מכת מחץ . עשר מכות . לא רק כי אין דרך אחרת להגיע אל ליבו , גם מפני שאם נמתין עד שיתפכח מרשעו , כבר לא יהיה את מי להציל .

כך בפרשה כך בהפטרה .

אם בשבוע שעבר קראנו על ההשתוללות המצרית שלא מסתפקת בעבודת פרך מתגברת והולכת , ומדרדרת עד גזירת "כל הבן היילוד" , ומי יודע מה עוד , הרי שבפרשתנו מופנית היד הקשה אליהם . מכה אחרי מכה עד שלא יוכלו לשאת עוד את הכאב ועל כרחם ירפו את לסתות התנין החשוקות שלהם מעל טרפם .

בהפטרתנו  [2] פונה יחזקאל [3] אל פרעה מלך מצרים , ואל מצרים כולה :

כֹּה אָמַר אֲדֹנָי יְהוִה הִנְנִי עָלֶיךָ פַּרְעֹה מֶלֶךְ מִצְרַיִם הַתַּנִּים הַגָּדוֹל הָרֹבֵץ בְּתוֹךְ יְאֹרָיו אֲשֶׁר אָמַר לִי יְאֹרִי וַאֲנִי עֲשִׂיתִני .  וְנָתַתִּ חַחִים בִּלְחָיֶיךָ וְהִדְבַּקְתִּי דְגַת יְאֹרֶיךָ בְּקַשְׂקְשֹׂתֶיךָ וְהַעֲלִיתִיךָ מִתּוֹךְ יְאֹרֶיךָ וְאֵת כָּל דְּגַת יְאֹרֶיךָ בְּקַשְׂקְשֹׂתֶיךָ תִּדְבָּק . וּנְטַשְׁתִּיךָ הַמִּדְבָּרָה אוֹתְךָ וְאֵת כָּל דְּגַת יְאֹרֶיךָ עַל פְּנֵי הַשָּׂדֶה תִּפּוֹל לֹא תֵאָסֵף וְלֹא תִקָּבֵץ לְחַיַּת הָאָרֶץ וּלְעוֹף הַשָּׁמַיִם נְתַתִּיךָ לְאָכְלָה. וְיָדְעוּ כָּל יֹשְׁבֵי מִצְרַיִם כִּי אֲנִי יְהוָה יַעַן הֱיוֹתָם מִשְׁעֶנֶת קָנֶה לְבֵית יִשְׂרָאֵל ..

ולמען הסר ספק הופך המשל לנמשל :

וְהָיְתָה אֶרֶץ מִצְרַיִם לִשְׁמָמָה וְחָרְבָּה וְיָדְעוּ כִּי אֲנִי יְהוָה יַעַן אָמַר יְאֹר לִי וַאֲנִי עָשִׂיתִי. לָכֵן הִנְנִי אֵלֶיךָ וְאֶל יְאֹרֶיךָ וְנָתַתִּי אֶת אֶרֶץ מִצְרַיִם לְחָרְבוֹת חֹרֶב שְׁמָמָה מִמִּגְדֹּל סְוֵנֵה וְעַד גְּבוּל כּוּשׁ . לֹא תַעֲבָר בָּהּ רֶגֶל אָדָם וְרֶגֶל בְּהֵמָה לֹא תַעֲבָר בָּהּ וְלֹא תֵשֵׁב ...

גם מי שלא מתפתה לשמחה לאיד ,גם מי שלא מצפה ליום נקם ושילם (ואולי ראוי לצפות?) יכול להסתפק באנחת רווחה על הארץ שנשתחררה מיד הרשע..

 

ורחמיו על כל מעשיו.

וְנָתַתִּי אֶת אֶרֶץ מִצְרַיִם שְׁמָמָה בְּתוֹךְ אֲרָצוֹת נְשַׁמּוֹת וְעָרֶיהָ בְּתוֹךְ עָרִים מָחֳרָבוֹת תִּהְיֶיןָ שְׁמָמָה

אך לא לנצח. אַרְבָּעִים שָׁנָה [4]

 וַהֲפִצֹתִי אֶת מִצְרַיִם בַּגּוֹיִם וְזֵרִיתִים בָּאֲרָצוֹת


סוף כל סוף! ואז?

כִּי כֹּה אָמַר אֲדֹנָי יְהוִה מִקֵּץ אַרְבָּעִים שָׁנָה אֲקַבֵּץ אֶת מִצְרַיִם מִן הָעַמִּים אֲשֶׁר נָפֹצוּ שָׁמָּה

וְשַׁבְתִּי אֶת שְׁבוּת מִצְרַיִם וַהֲשִׁבֹתִי אֹתָם אֶרֶץ פַּתְרוֹס עַל אֶרֶץ מְכוּרָתָם...

אקבץ את מצרים? ושבתי את שבות מצרים??? והשיבותי אותם?

 

***

טוב להיזכר מה האופק . טוב להיזכר עד איפה מגיע החלום.

 

לְתַקֵּן עוֹלָם בְּמַלְכוּת שַׁדַּ'י, וְכָל בְּנֵי בָשָׂר יִקְרְאוּ בִשְׁמֶךָ, לְהַפְנוֹת אֵלֶיךָ כָּל רִשְׁעֵי אָרֶץ. יַכִּירוּ וְיֵדְעוּ כָּל יוֹשְׁבֵי תֵבֵל, כִּי לְךָ תִכְרַע כָּל בֶּרֶךְ, תִּשָּׁבַע כָּל לָשׁוֹן. לְפָנֶיךָ יְיָ אֱלֹהֵינוּ יִכְרְעוּ וְיִפֹּלוּ, וְלִכְבוֹד שִׁמְךָ יְקָר יִתֵּנוּ, וִיקַבְּלוּ כֻלָּם אֶת עֹל מַלְכוּתֶךָ, וְתִמְלֹךְ עֲלֵיהֶם מְהֵרָה לְעוֹלָם וָעֶד. כִּי הַמַּלְכוּת שֶׁלְּךָ הִיא, וּלְעוֹלְמֵי עַד תִּמְלֹךְ בְּכָבוֹד. כַּכָּתוּב בְּתוֹרָתֶךָ: ה' יִמְלֹךְ לְעֹלָם וָעֶד. וְנֶאֱמַר: וְהָיָה ה'לְמֶלֶךְ עַל כָּל הָאָרֶץ בַּיּוֹם הַהוּא יִהְיֶה ה' אֶחָד וּשְׁמוֹ אֶחָד .

 

***

מצרים שבפרקנו שבה מן הגלות , אך לא לימי זהרה . אם משום שתשובתה אינה מלאה ,אם משום שזה עונשה .

וְשַׁבְתִּי אֶת שְׁבוּת מִצְרַיִם וַהֲשִׁבֹתִי אֹתָם אֶרֶץ פַּתְרוֹס עַל אֶרֶץ מְכוּרָתָם וְהָיוּ שָׁם מַמְלָכָה שְׁפָלָה. מִן הַמַּמְלָכוֹת תִּהְיֶה שְׁפָלָה וְלֹא תִתְנַשֵּׂא עוֹד עַל הַגּוֹיִם וְהִמְעַטְתִּים לְבִלְתִּי רְדוֹת בַּגּוֹיִם..

לא כן ישראל:

 הִנֵּה יָמִים בָּאִים נְאֻם יְהוָה וְנִגַּשׁ חוֹרֵשׁ בַּקֹּצֵר וְדֹרֵךְ עֲנָבִים בְּמֹשֵׁךְ הַזָּרַע וְהִטִּיפוּ הֶהָרִים עָסִיס וְכָל הַגְּבָעוֹת תִּתְמוֹגַגְנָה. וְשַׁבְתִּי אֶת שְׁבוּת עַמִּי יִשְׂרָאֵל וּבָנוּ עָרִים נְשַׁמּוֹת וְיָשָׁבוּ וְנָטְעוּ כְרָמִים וְשָׁתוּ אֶת יֵינָם וְעָשׂוּ גַנּוֹת וְאָכְלוּ אֶת פְּרִיהֶם. וּנְטַעְתִּים עַל אַדְמָתָם וְלֹא יִנָּתְשׁוּ עוֹד מֵעַל אַדְמָתָם אֲשֶׁר נָתַתִּי לָהֶם אָמַר יְהוָה אֱלֹהֶיךָ[5]

 

ישעיהו י"ט מספר סיפור אחר לגמרי . אל תפספסו...

שבת שלום ,

אסנת

asnatbs@gmail.com

 

 

 

[1] ומניעת הבחירה החפשית לא נעשתה עד שהגדיש הרע הבחירי את הסאה

[2] יחזקאל, כח כה- כט כא

[3] שיש לו חשבון בן זמנו עם מצרים , משענת הקנה הרצוץ

[4] זה לא מספר שלנו?

[5] עמוס ט